Generelt
Avility AS (org.nr. 918 488 812) («Avility») er en systemintegrator som leverer et bredt utvalg av varer og tjenester innen audiovisuell teknikk og romakustikk. Disse generelle salgsbetingelsene gjelder for alle avtaler om kjøp av varer og/eller tjenester fra Avility, med mindre særskilte vilkår er avtalt i det enkelte tilfellet. Avility tar forbehold om eventuelle feil eller mangler i priser og produktbeskrivelser i våre nyhetsbrev samt på våre websider.
Inngåelse av avtale
I de tilfeller Avility har gitt tilbud til kunden, er bindende avtale inngått når kunden aksepterer Avilitys tilbud.
Tilbud fra Avility er bindende for Avility i 30 dager fra tilbudets dato dersom ikke annet er angitt i tilbudet.
Ved bestilling fra kunde uten forutgående tilbud fra Avility, er bindende avtale inngått ved kundens mottak av ordrebekreftelse fra Avility.
Abonnementsavtaler som service, support, driftsovervåking, lisenser mv. trer i kraft ved avtaleinngåelse og varer i 12 måneder med mindre annet er avtalt. Avtalen fornyes løpende inntil de sies opp av en av partene innen 3 måneder av inneværende avtaleperiode. Oppsigelse av avtalen gjøres skriftlig og sendes på e-post til post@avility.no.
Når bindende avtale er inngått, har kunden ingen rett til avbestilling eller retur av varer og/eller tjenester.
Leveringsbetingelser
Hvis ikke annet er avtalt, leverer Avility Ex Works (INCOTERMS 2020) fra den adresse varen til enhver tid er lagerført hos Avility, eller direkte fra Avilitys underleverandørs adresse.
Frakt og forsikring til kundens sted besørges for kundens regning.
Priser, standard timesatser mv.
Montering, konfigurering, igangsetting, programmering, instruksjon og dokumentasjon mv. inngår ikke i prisen for en vare med mindre annet er særskilt avtalt. Dersom ikke annet er avtalt, gjelder følgende satser for tjenester som utføres av Avility:
Installasjon, montering og service: NOK 1 090 pr time.
Ingeniørarbeid ved programmering og konsulenttjenester: NOK 1 650 pr time.
Prosjektledelse og opplæring: NOK 1 650 pr time.
Arbeid etter klokken 1600: Faktureres med et påslag på 50 %.
Arbeid etter klokken 1900: Faktureres med et påslag på 100 %.
I helger (etter klokken 1600 fredag) og på helligdager faktureres alle timepriser med et påslag på 100%.
Der installasjon og konfigurasjon er en del av Avilitys tilbud, er dette å anse som et estimat. Faktisk medgått tid vil bli fakturert etterskuddsvis.
Tidsforbruk til pakking, utkjøring og miljøvennlig avfallshåndtering faktureres etter medgått tid.
Servicebil tilkommer alle ordre som inkluderer montering, service, programmering og akustikk-målinger, og dekker tilgjengelighet av bil, håndverktøy, feste- og forbruksmateriell. Faktureres pr tekniker og oppmøte: NOK 990 + NOK 7 pr km.
Innenriksfrakt til Kundens plassering faktureres med 3 % av varekostnaden og minimum kr 300.
Miljøavgift på 1% tilkommer alle ordre som inkluderer varekjøp og bidrar i vårt arbeid med avhending, resirkulering av emballasje, miljøavgifter, samt understøtter vårt medlemskap i Grønt Punkt og Renas.
El- og festemateriell faktureres etter forbruk.
Utgifter til lift/stillas faktureres kunden.
Reiseutgifter, for eksempel utgifter til bompenger, ferge, fly, diett og overnatting faktureres kunden.
Alle priser som oppgis av Avility er eksklusive merverdiavgift, særavgifter, fraktkostnader og forsikring med mindre annet er særskilt angitt.
Avtalt oppmøtetid for Avility som ikke avbestilles senest én uke i forveien vil bli fakturert med estimert arbeidstid.
Hvis Avilitys omkostninger ved vareleveranser øker mer enn 2% som følge av uventede stigninger i prisen fra distributører, frakt, forsikringspremier, toll, vareavgifter, valutakurser eller andre forhold som Avility ikke er herre over, forbeholder Avility seg rett til å heve prisen forholdsmessig.
Betaling og salgspant
Kunden gis 10 dager betalingsfrist fra fakturadato med mindre annet er avtalt.
Varekjøp faktureres enten ved sending fra Avilitys lager, sending direkte fra Avilitys underleverandør, når varer er gjort tilgjengelig for kunde på eget eller underleverandørs lager, eller klargjort for installasjon (plukket).
Kjøp av tjenester faktureres etterskuddsvis ved ferdigstillelse. For større prosjekter vil tjenester faktureres månedlig i henhold til prosjektets fullføringsgrad.
Abonnementsavtaler som service, support, driftsovervåking, lisenser mv. faktureres forskuddsvis for hele avtaleperioden dersom ikke annet er skriftlig avtalt.
Ved installasjoner kan Avility fakturere 25% av totalsummen (a konto) ved avtaleinngåelse.
Dersom leveransen skal finansieres ved bruk av leasing/leie, vil Avility fakturere 100% av prosjektpris til leasingpartner/leiepartner ved avtalt prosjektstart, uavhengig av eventuelle forsinkelser på leveransestedet.
Ved forsinket betaling beregnes forsinkelsesrente etter forsinkelsesrenteloven § 3 første ledd.
Avility forbeholder seg salgspant i solgte gjenstander i medhold av panteloven § 3-14 til sikkerhet for kjøpesummen med tillegg av renter og omkostninger.
Innvendinger mot det fakturerte beløpet skal meddeles Avility skriftlig før forfallsdato. Hvis det ikke fremmes innvendinger før forfallsdato, skal begge parter akseptere det fakturerte beløpet som det er. Det er informasjonen som Avility innehar, som skal legges til grunn for beløpet som Kunden skylder, med mindre Kunden kan bevise at informasjonen er feil.
Klargjøring av utstyr og lokaler før montering
Før Avility påbegynner avtalt montering av utstyr må lokalene være støvfrie, nødvendige strøm- og datapunkter må være på plass og operative.
Kunden har for egen regning ansvar for nødvendig alarm, kjøle- og ventilasjonsanlegg samt bygningsmessige forhold og tiltak som kjerneboring, branntetting, konstruksjonsforsterkninger, utsparinger, fuging, lydtetting, spikerslag, maling og etterflikk mv.
Eventuelt inventar som utstyr skal monteres i/på må være på plass.
Dersom kunden er i tvil om hva som må til av klargjøring før montering, skal kunden gjøre nødvendige avklaringer med Avility i god tid før avtalt monteringstidspunkt.
Ventetid for Avility dersom kunden ikke har klargjort lokalene eller utstyret tilstrekkelig, faktureres kunden. Avility kan også i slike tilfeller kreve utsettelse av tidspunkt for ferdigstillelse tilsvarende ventetiden.
Reklamasjonsrett
Varer solgt av Avility dekkes av ett års reklamasjonsrett regnet fra leveringsdato med mindre annet er skriftlig avtalt.
Reklamasjonsretten omfatter kun mangler som skyldes fabrikasjons- og materialfeil. Avilitys reklamasjonsansvar omfatter ikke forhold som kunden bærer risikoen for, så som unormal bruk, bruk som er i strid med anbefalinger/retningslinjer gitt av Avility, mangelfullt vedlikehold, ulykke, brann, lynnedslag, overspenning, statisk elektrisitet, vannskader eller miljø/-klimaforhold som faller utenfor spesifikasjonene. Avilitys ansvar for programvare omfatter kun feil på media som programvaren er levert på.
Deler som kabler, overganger, tilkoblingspunkter, pakninger, lamper, enkelte elektroniske komponenter som triggkort o.l. betraktes som slitedeler, og er unntatt fra reklamasjonsretten.
Reklamasjonsretten bortfaller dersom det er gjort tilkoblinger, vedlikehold eller inngrep i utstyret uten forhåndssamtykke fra Avility eller dersom kunden ikke har oppfylt avtalens betalingsbetingelser.
Konstaterer kunden mangler, skal kunden uten ugrunnet opphold, og med en absolutt reklamasjonsfrist på 12 måneder fra levering, reklamere skriftlig eller per epost. Om kunden ønsker å reklamere på tjenester utført av Avility må dette gjøres skriftlig eller per epost innen 14 dager etter at arbeidet er utført. Reklamasjonen skal inneholde en spesifisert angivelse av mangelen. Reklameres det ikke rettidig bortfaller Kundens rett til å gjøre mangelen gjeldende.
Reklamasjonsretten for varer gir kunden rett til at Avility innen rimelig tid fra reklamasjonen er mottatt skal foreta reparasjon og utskiftning av defekte deler på utstyr som faller inn under reklamasjonsretten, uten materialkostnader for kunden. Medgått arbeidstid skal imidlertid dekkes av kunden. Fraktkostnader ved forsendelser av den eller de aktuelle varene i forbindelse med reparasjoner og reklamasjon/garantiservice, skal også dekkes av kunden. Kunden bærer risikoen for varen ved slik forsendelse, og må eventuelt selv sørge for nødvendig forsikring.
Dersom kunden ønsker at Avility i stedet utfører reklamasjonsarbeidet på kundens sted, skal reisekostnader, diett, reisetid og arbeidstid dekkes av kunden.
Om kunden ønsker at en tredjepart utfører reklamasjonsreparasjoner, skal dette samt det beløp Avility eventuelt skal betale avklares med Avility før igangsettelse av arbeidene.
Reparasjoner igangsatt uten forhåndsgodkjennelse, vil ikke bli refundert og medfører at reklamasjonsretten bortfaller for den aktuelle varen.
Erstatning – ANSVARSBEGRENSNING
Avilitys erstatningsansvar overfor kunden er begrenset til kontraktssummen for den aktuelle varen eller tjenesten eksklusive merverdiavgift.
Avility er ikke erstatningsansvarlig for indirekte tap og tap av data. Som indirekte tap regnes blant annet tap av fortjeneste av enhver art, tap grunnet driftsavbrudd, avsavnstap, krav fra tredjepart og skade eller tap på annet enn selve varen som direkte eller indirekte måtte skyldes feil eller mangler ved varen.
Ethvert ansvar for indirekte skader, medregnet, men ikke begrenset til følgeskader, tap av fortjeneste, tap av omsetning, skader som følge av stagnasjon i virksomheten, oppsigelser, bøter og ansvar overfor tredjeparter og svekket goodwill eller omdømme, er ekskludert.
IMMATERIELLE Rettigheter
For standard utstyr og programvare fra underleverandører av Avility kan kunden ikke gjøre gjeldende mer omfattende rettigheter enn Avility har i sin avtale med underleverandøren eller som følger av underleverandørens alminnelige kundeavtaler. Slike vilkår er tilgjengelig for Kunden ved henvendelse til Avility. Som standard utstyr eller programvare regnes utstyr eller programvare som leveres etter underleverandørens spesifikasjoner uten tilpasninger.
Kunden får bruksrett til levert programvare for bruk på det utstyret den er levert til, og har ikke rett til å gjøre endringer i programmene. Kunden kan for sikkerhetsformål kopiere den leverte programvare til eget bruk. Programkopier kan ikke overlates i noen form til andre. For levert programvare vil de vilkår som følger av produsentens regulering av immaterielle rettigheter, ha direkte anvendelse også for denne avtalen.
Avility beholder alle rettigheter til design og programvare, herunder tilpasninger og konfigurering av og i design og programvare, levert av Avility. Kunden får bruksrett til også slik programvare for bruk på det utstyret den er levert til, og har ikke rett til å gjøre endringer i programmene. Kunden kan for sikkerhetsformål kopiere den leverte programvare til eget bruk.
Kopier av programmerings- og konfigurasjonsfiler kan ikke i noen form overlates til tredjepart. Dersom kunden, eller tredjepart ønsker å gjøre endringer i slike filer, skal det gjøres avtale om utkjøp av disse.
Tilbud fra Avility er konfidensielle og er å betrakte som Avilitys eiendom. Dersom kunden ikke overholder plikten til å holde et tilbud konfidensielt, har Avility rett til å fakturere kunden for utarbeidelsen av tilbud og dokumentasjon.
Digital markedsføring
Avility sender jevnlig ut nyhetsbrev, kampanjer og annen relevant informasjon pr e-post til sine kunder i samsvar med markedsføringsloven. Kunden kan reservere seg mot dette ved å sende en melding til post@avility.no eller klikke på avmeldingslinken nederst i våre nyhetsbrev.
Lovvalg og verneting
Avtalen reguleres av norsk rett, med Nedre Telemark tingrett som avtalt verneting.